9. ročník
dotazník
pracovní list
1. Popiš jednotlivé vrstvy Země. Použij tyto pojmy: vnitřní jádro, vnější jádro, litosféra, spodní plášť, svrchní plášť, zemská kůra
2. MINERALOGIE – FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
1. Rozhodni, zda jsou uvedená tvrzení o nerostech a horninách pravdivá, nebo ne.
Nerosty jsou ústrojné a nestejnorodé látky. ANO-NE
Horniny se skládají z nerostů. ANO-NE
Horninám se také říká minerály. ANO-NE
Nerosty se dají vyjádřit chemickou značkou nebo vzorcem. ANO-NE
Horniny tvoří zemskou kůru. ANO-NE
3. MINERALOGIE – CHEMICKÉ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Podle chemické značky a tvrdosti urči, o které nerosty se jedná:
Au; t = 2,5 C; t = 1 C; t = 10 S; t = 2
a...................... b...................... c..................... d......................
4. Mnohé z oxidů vytvářejí různě zbarvené odrůdy, které jsou považovány za drahokamy. Přiřaď nerost s jeho odrůdou pomocí čísla přiřaď jeho barvu.
a) jaspis 1. červená
b) růženín 2. fialová
c) křemen safír 3. modrá
d) křišťál 4. růžová
e) korund záhněda 5. čirá
f) rubín 6. kouřová
g) ametyst 7. vícebarevná
5. Co k sobě patří tak, aby vznikly dvě čtveřice:
halit CaF2 sůl kamenná chlorid sodný
fluorit NaCl kazivec fluorid vápenatý
6. Vysvětli tyto pojmy, týkající se zemětřesení:
a) Richterova stupnice: ……………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) epicentrum: ……………………………………………………………………………………………………………….............
c) hypocentrum: …………………………………………………………………………………………………………………......
d) tsunami: …………………………………………………………………………………………………………………...............
7. Existují tři typy zvětrávání. Vypiš jejich názvy a uveď konkrétní příklad daného typu zvětrávání.
A. ………………………………………………………………………………………….……………………………………………
B. ………………………………………………………………………………………….……………………………………………
C. ………………………………………………………………………………………….……………………………………………
8. Popiš obrázek ledovce. Použij pojmy kar, moréna, ledovec. 1………………2……………….3……………………….
9. Vylušti tajenku.
10. Následující snímky znázorňují typické organismy prvohor.
Pokus se určit, o jaké organismy se jedná.
a) b)
11. Doplň rovnici fotosyntézy: Rovnici přepiš do sešitu.
...… H2O + 6 ...….…. ─ chlorofyl, sluneční záření → …………..………. + 6 O2
cukr (glukóza)
12. Napiš do sešitu vše, co víš o vodě, nakresli obrázek. Odevzdej ke kontrole
Magma - poselství z hlubin, co je vlastně sopka? O sopky se lidé zajímají
Přírodopis 9.
1. Úvodní hodina - seznámení s učivem, požadavky, knihy, sešity
Geologické vědy
Geologie - studium neživé přírody
Mineralogie - věda o minerálech
Petrologie - věda o horninách
Paleontologie - věda o zkamenělinách
Fyzická geografie, geochemie, geofyzika, hydrogeologie, inženýrská geologie, archeologie
gemologie - Dú
2. Práce geologa v terénu
Základem geologického zkoumání je geologická mapa.
- geologické kladívko, geologický kompas, dokumentační deník, sáčky na odběr vzorků, tužka, vhodné oblečení, batoh, brýle
3. Když se řekne minerál
Minerál (nerost) - anorganická, stejnorodá přírodnina, lze vyjádřit chemickým vzorcem, příklad - nejběžnější minerál - křemen - SiO2, existují i organické - jantar - původem pryskyřice
a) krystalizací z magmatu
b) krystalizací (srážení) z roztoků
c) přeměna (metamorfóza)
d) chemické zvětrávání
e) činnost organismů
vnitřní stavba=krystalová
struktura
kryos - z ře. KRYOS - zmrzlý
krystaly minerálů mají různý tvar - liší se také velikostí
6 krystalových soustav
1 - krychlová - Cu, Ag, Au, C - diamant, galenit, sfalerit, pyrit, magnetit, NaCl, fluorit, granát
2 - šesterečná - grafit (tuha - C), rumělka, křemen, apatit, kalcit, siderit, dolomit
3 - čtverečná - chalkopyrit, kasiterit
4 - kosočtverečná - olivín, síra, antimonit, aragonit
5 - jednoklonná - sádrovec, augit, amfibol, muskovit, biotit, ortoklas
6 - trojklonná - modrá skalice, plagioklasy
Prvky, sulfidy
· kovy - zlato, stříbro, měď
· nekovy - síra, 2 formy uhlíku C - grafit (tuha) a diamant
· polokovy - arsen, antimon, bismut
Zlato - krychlová, Au, žlutý kov, měkký, kujný, tvarovat, křemenné žíly, valouny, drobná zrnka, šupinky, rýžování, bankovnictví, šperkařství, zubní lékařství, čipy
Prvky, sulfidy
Stříbro - krychlová, Ag, měkké, snadno tvarovatelné, na vzduchu nestálé - mění barvu, černá.., vodič tepla i elektrického proudu
Prvky, sulfidy
Měď - krychlová, Cu, vodič tepla a elektřiny, buď ryzí nebo ve sloučeninách, kusové agregáty, vzácně krystalizuje
Prvky, sulfidy
Síra - kosočtverečná, S, nápadná žlutá barva, měkká, zapáchá, nízký bod tání (112,8°C), snadno hoří, vulkanické oblasti, chemický průmysl - kyselina sírová, barvy, pesticidy
Prvky, sulfidy
Grafit (tuha) - šesterečná, C - černý nerost, nápadný kovový lesk, malá tvrdost, tužky, elektronika, jaderný průmysl
Prvky, sulfidy
Diamant - krychlová, C - stupnice tvrdosti 10, optické vlastnosti, nejcennější bezbarvé
Prvky, sulfidy
Historie dolování stříbra,
zlata i mědi......
- hra - tabule -
- test - prvky
- sulfidy - rozdělení do skupin
1 skupina - rozlosování - galenit, sfalerit, pyrit, chalkopyrit, zinek -
2 skupina - rozlosování - galenit, sfalerit, pyrit, chalkopyrit, mosaz -
3. skupina - rozlosování - galenit, sfalerit, pyrit, chalkopyrit, bronz -
4. skupina - rozlosování - galenit, sfalerit, pyrit, chalkopyrit, lití olova -
4. dokončení laboratorní práce
Sulfidy
- hospodářsky důležité nerostné suroviny (rudy) - vznikly sloučením síry s určitým kovem, důležité rudy - získávají barevné kovy - měď, zinek a olovo
- vznik - často krystalizací z horkých vodních roztoků - pronikají puklinami v horninách
Pyrit - krychlová, FeS2
- kovový lesk, zlatavé barvy (kočičí zlato), není tak vzácný jako zlato
- velmi často v uhlí,
- tavením pyritu se vyrábí železo
- při jeho spalování - vznikají oxidy síry - příčina vzniku kyselých dešťů
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Pyrit
Chalkopyrit - čtverečná, CuFeS2
- kovový lesk, oranžovožlutá až zlatavá barva, žlutější a měkčí než pyrit
- získává se z něj měď - rudou mědi
- působením atmosféry se mění na limonit (oxidy) a uhličitany mědi - zelený malachit a modrý azurit
- elektrotechnika, elektronika, strojírenství
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Chalkopyrit
Galenit - krychlová, PbS
- jediná ruda olova
- šedá barva, kovově stříbrný lesk, vysoká hustota
- olovo - jedovaté, využití se omezuje - polygrafický průmysl - výroba barev a akumulátorů
- často krystalizovaný s dobře vyvinutými krystaly ve tvaru krychle
- typický nerost hydrotermálních žil
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Galenit
Sfalerit - krychlová, ZnS
- nejrozšířenější nerost zinku, hlavní jeho zdroj
- využití až od 18. Století
- výskyt s galenitem, zejména v rudných žilách
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Sfalerit
Slitina mědi a zinku? OMSZA - výroba hudebních dechových nástrojů, šrouby, potrubí, kliky, zámky, zipy...
Slitina mědi a cínu? ZNOBR - člověk využívá od pravěku, výroba ozdob, šperků, k výrobě zbraní, nástrojů....
Halogenidy
- sloučeniny halových prvků
- hospodářsky významné nerosty
sůl kamenná (halit), NaCl - kuchyňská sůl, krychlová soustava
- odpařováním mořské vody
- hrubě krystalizovaná a čirá, ale i jemnozrnné až celistvé nebo vláknité agregáty
- zbarvení - došeda, od jílových usazenin
- váže vzdušnou vlhkost
- potravinářský, chemický průmysl, solení vozovek - zabraňuje mrznutí vody......
fluorit (kazivec), CaF2, krychlová soustava
- mnoho barev - čirý, nahnědlý, zelený, fialový....
- poměrně měkký, velmi dobrá štěpnost
- některé při zahřívání nebo v ultrafialovém světle - světélkují (luminiskují)
- průhledné - brousí - drahokamy
Oxidy
- sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru
- drahokamy, průmyslové suroviny, železné rudy
hematit (krevel), Fe2O3, šesterečná soustava
- nejdůležitější železná ruda
- červený, ocelově šedý, polokovový lesk
- v přírodě - chemickým zvětráváním z hematitu vzniká limonit
- v drcené podobě - pigment - pohřební rituály našich předků
korund, Al2O3, soustava
- drahokam - červený - rubín, modrý - safír
- zrnité agregáty (smirek) - drtí - brusivo
- výroba i synteticky
křemen, SiO2, šesterečná soustava
- nejběžnější minerál
- často vyplňuje žíly, může doprovázet vzácnější minerály (zlato, rudné minerály)
- velmi odolný vůči mechanickému i chemickému zvětrávání
- pole, křemenné valouny v náplavech potoků
- odrůdy křemene - růženín, záhněda, ametyst, citrín, křišťál
chalcedon, SiO2,
- netvoří krystaly jako křemen
- krápníčkovité nebo ledvinovité agregáty
- lasturnatý lom, tenké ostré hrany
- nejčastější modrošedá barva ale i barevné drahokamové odrůdy - bílý - kašolong, různě zbarvený - jaspis
- některé vápence - pazourek - černý, rohovec - hnědý - oválné útvary - četné výčnělky - konkrece
opál, SiO2 . nH2O, amorfní - nemůže krystalizovat
- v dutinách ledvinky, krápníčky, lasturnatý lom
- čirý, bílý, odstíny žluté, hnědé, zelené, oranžové, červené
- drahokamové odrůdy - opál drahý (barvoměna), ohnivý (oranžový), černý
uraninit (smolinec), UO2, radioaktivní
- Jáchymov, radium a polonium
- zdroj uranu pro vojenské, později energetické účely
- smolinec - smolný lesk
limonit (hnědel), Fe2O3 . nH2O
- v přírodě velmi rozšířený
- vznik - srážením roztoků obsahujících železo, ale i hydratací (přijímání vody) hematitu, nebo zvětráváním pyritu
- amorfní - nevytváří krystaly, v dutinách - ledvinovité nebo krápníčkovité agregáty
- žlutohnědé až hnědé zbarvení, i černé odrůdy
8. Mineralogický systém - uhličitany, sírany, fosforečnany, křemičitany -
UHLIČITANY
Kalcit - CaCO3
- minerál mnoha tvarů, typický tvar - klenec
- dokonalá štěpnost
- horninotvorný materiál, součást vápenců (usazených) hornin, přeměnou vzniklých mramorů
- snadno rozpustných, již v málo kyselých vodách, krasové oblasti, kalcit s kyselinami - 5% HCl
- pálení vápna a výroba cementu
Siderit - FeCO3 (ocelek)
- světle hnědý minerál, velmi dobrá štěpnost
- železná ruda
Dolomit - CaMg(CO3)2
- podobá kalcitu, se zředěnou HCl - reaguje po zahřátí
- výroba žáruvzdorných cihel
- Dolomity, Malá Fatra
SÍRANY
Sádrovec - Caso4 2H2O
- v přírodě nejhojnější síran
- měkké jílovité sedimenty
- velká ložiska - vypařováním mořské vody v bezodtokových pánvích
Baryt - BaSO4
- tabulkovité krystaly, lupenité agregáty na hydrotermálních žilách
- výroba barviv, keramika, plnivo do papíru
- získávají se z něj sloučeniny barya - chemický průmysl, zábavná pyrotechnika
- plamen - zelenožlutě
FOSFOREČNANY
Apatit - Ca3(PO4)2
- šesterečný
- zelenavá, nafialovělá barva
- ukládáním organických zbytků v mořích
- důležitý zdroj fosforu
- hlavní surovina pro výrobu kyseliny fosforečné a následně průmyslových hnojiv
- máme ho i v kostech a zubech
Tyrkys
- turecký (název) - dovážen z Persie přes Turecko do Evropy
- kámen štěstí
KŘEMIČITANY
Olivín - (Mg, Fe)2SiO4
- zelený minerál skelného vzhledu
- často horniny sopečného původu - v čedičích
- oblíbené drahé kameny
Granáty
- v přeměněných horninách - kulatá zrna červené barvy
- české - magmatického původu
- České středohoří, okolí Třebenic
Turmalín
- vyvřelé a přeměněné
- trojúhelníkovitý průřez, podélné rýhování krystalových ploch
- barevné a průhledné - drahé
- nejčastěji černý
Augit
- součást hornin vyvřelého původu (čedičů, andezitů a některých gaber)
- jednoklonná krystalová soustava
- tmavě zelený až zelenočerný, čediče, tufy - úplně černý
- České středohoří
Amfibol
- v horninách vyvřelých a přeměněných
- černý nebo tmavě zelený až zelenočerný
Slídy
- vysoký lesk
- tabulkovité krystaly - odlupují pouhým nehtem - tenké pružné lupínky, vynikající štěpnost, křehké
- světlá slída (muskovit) - součástí žul bohatých na křemen, vyskytuje se často v pegmatitech, typické pro svory
- tmavá slída (biotit) - nejrozšířenější tmavý minerál, ve většině žul a rul
Mastek
- velmi měkký, mastný lesk
- mletý - přidává do výrobků z gumy (rukavice, lehátka, čluny...)
Živec
- nejhojnější minerálů
- horniny vyvřelé, usazené, přeměněné
- živec draselný - ortoklas
- živec sodno-vápenatý - plagioklas
- důležitá surovina pro výrobu keramiky
Natrolit
- jehlicovité, čiré, bílé krystalky
- Mariánská skála v Ústí nad Labe
Otázky k testu - většinou z pracovního listu
otázky k opakování
- krajinné sféry
- geologické vědy
- charakteristika minerál a hornina, rozdíly....
- vznik minerálů
- stupnice tvrdosti
- vše o soli kamenné
- zařazení nerostů do mineralogického systému - základní
- příklad -
zlato - Au - prvky
- drahé kovy
- využití nerostů
- příklad -
bauxit - výroba hliníku....
- barvy drahých kamenů
- příklad - rubín, safír - barva? odrůda?
- muskovit, biotit
- vše o sádrovci
- magnetit
- základní a tučné v knize, otázky v knize pod probranou látkou
Mineralogický systém - 1. LABORATORNÍ PRÁCE - NEROSTY - HORNINY
úkol č. 1 (fotky budou ve škole, nešlo mi nahrát)
urči, který z uvedených příkladů je minerál a který je hornina, podle uvedených příkladů doplň, o kterou přírodninu jde
anorganická/organická, stejnorodá/různorodá, chemické složení lze/nelze vyjádřit vzorcem nebo chemickou značkou
úkol č. 2 - Poznej minerály
1. až 10. nerostů k poznání
úkol č. 3 - Orientuješ se v systému minerálů? máš možnost vyzkoušet sám sebe, k názvům minerálů přiřaď odpovídající skupinu soustavy minerálů, pokud znáš vzorec, zapiš jej
minerál
skupina
vzorec, chem. značka
tvrdost
zajímavost
zlato
slída
diamant
galenit
magnetit
dolomit
sádrovec
úkol č. 4 - Zlato bylo odedávna pro lidi velkým lákadlem. Mnozí podvodníci za zlato vydávali minerál, který se zlatu velmi podobá, je však mnohem hojnější. Uveď jeho název. Čím se tento minerál liší od zlata? Využij znalosti o fyzikálních a chemických vlastnostech obou minerálů.
úkol č. 5 - Doplň chybějící údaje a zopakuj si, co víš o sulfidech z chemie, doplň tabulku
název nerostu
vzorec
slovní vyjádření
pyrit
disulfid železnatý
ZnS
galenit
úkol č. 6 - Odrůdy křemene patří také mezi drahé kameny, přiřaď názvu odpovídající
minerál barva
ametyst růžová
růženín fialová
záhněda hnědá
křišťál bezbarvý, průhledný
citrín žlutá
Zhodnocení a závěr: Jak se Ti práce líbila, co jsi se zajímavého dozvěděl, zhodnoť
Co jsou to horniny?
Rozdíl hornina a minerál - opakování z předešlých hodin
Horniny - směsi minerálů - žula, čedič
Výjimka - vápenec, křemenec - tvořené pouze jedním minerálem
Za horniny lze považovat i meteority - které dopadly na zemskou kůru z meziplanetárního prostoru
Mohou obsahovat také zbytky organismů - rostlin a živočichů
Horniny - zápis:
a) vyvřelé (magmatické) - vzniklé utuhnutím (krystalizací) magmatu
b) usazené (sedimentární) - usazováním (sedimentací) úlomků hornin nebo schránek organismů, především na mořském dně
c) přeměněné (metamorfované) - přeměnou původních hornin vyvřelých, usazených nebo i předtím již přeměněných
přečíst kniha str. 35 - 39, zvýrazněné na těchto stránkách - zápis do sešitu, příští hodina test - otázky mají v sešitu, další látky pod tímto - stáhnout.....
Horniny usazené (sedimentární)
Usazené horniny (sedimenty) vznikly usazování zvětralých částic starších hornin.
Usazeniny úlomkovité, chemické, organické.
Úlomkovité (klastické) usazeniny: štěrky, písky, brekcie, slepence, jílovce, jílovité břidlice, opuka;
chemické usazeniny: vápenec, travertin, buližník; organické usazeniny: vápenec, rašelina, uhlí, ropa.
Cesta do středu Země
Když se Země otřese
Otázky k testu - 9. A, 9. B, 9. C
otázky k opakování na test - vypsat a vypracovávat na papír, do sešitu
- geosféry - atmosféra, litosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra
- stavba Země - nákres a popis zemského tělesa
- na které 2 části dělíme zemskou kůru?
- do jaké hloubky zasahuje svrchní plášť?
- do jaké hloubky zasahuje spodní plášť?
- v jakém stavu se nachází vnější jádro?
- v jakém stavu se nachází vnitřní jádro?
- vnitřní geologické děje
- vnější geologické děje
- litosférické desky - o nich, vypsat
- co se děje s litosférickými deskami
- co je to Pangea?
- hypocentrum
- epicentrum
- seismograf
- zemětřesení
- magnitudo
- Richterova stupnice
- nákres a popis sopky....
- jaké jsou projevy sopečné činnosti, pozitiva a negativa
- magma
- láva
- rozlišujeme zemětřesení
Země jako dynamická planeta - Když se Země otřese, Zemětřesení v dějinách lidstva, Magma, Co je vlastně sopka, O sopky se lidé zajímají.
1. litosféra
2. litosférické desky, 3 příklady
3. ohnivý kruh sopek
4. zemětřesení, hypocentrum, epicentrum, magnitudo, tsunami
5. nákres a popis stavby zemského tělesa.
6. vznik atolů
7. typy sopek - příklady
8. zemskou kůru rozdělujeme na?
9. geologické děje - ..................rozdělení, příklady
10. pohyby litosférických desek.
11. magma - láva
12. nákres a popis sopky
13. pozitivní a negativní účinky sopečné činnosti
18. Tektonické jevy a přeměna hornin -
střety litosférických desek (Euroasijská, Pacifická, Indická, Severoamerická, Jihomaerická), horniny se prohřívají a stávají plastickými
1. vrásnění - zemská kůra se zprohýbá do vln (vrás), vrásu tvoří sedlo a koryto
např. pohoří Himaláje, Andy
nákres a popis vrásy, typy vrás - přímá, šikmá, překocená, přesmyk
2. kerná pohoří (zlomy) - zemská kůra se pod vysokým tlakem rozláme na kry, kry jsou od sebe odděleny zlomy
např. pohoří
Krkonoše, Jeseníky
- pevný stav, nižší teplota - poruchy - křehké horniny praskají, vytvářejí se v nich pukliny a trhliny - zlomy - zdvihy, poklesy, horizontální posuny - výšková úroveň se nemění, posun bloků v protisměru vedle sebe
- hrásť - soustava zdvihů
- příkopová propadlina - poklesy - příkopová propadlina - soustava poklesů, oblast se zvětšuje, roztahuje´´
- hlubinné zlomy - pohyby, na nich zemětřesení
- zlom - porucha souvislosti vrstev,
na níž může následovat posun podle zlomu
(do stran, n. nahoru n. dolů
- přesmyk - posun vzhůru, oblast se zmenšuje
- pánev - koryto prohloubené do všech stran
- hrásť - soustava přesmyků, oblast se zmenšuje - tímto způsobem vznikla některá pohoří
dóm - sedlo vyklenuté do všech stran
Horniny přeměněné (metamorfované) - metamorfóza - proměna, přeměna
- dekorační účely
za vysokých teplot a tlaků, nahrazení
původních minerálů novými
regionální přeměna - působením tlaku a teploty dochází k vrásněí v důsledku střetu litosférických desek, postiženy jsou velké oblasti
kontaktní přeměna - přeměna hornin teplotním účinkem magmatu, které do nich proniká (výlev lávového proudu, vmístění žulového plutonu), přeměna je omezena jen na určitou vzdálenost od zdroje tepla, magmatu
šokové přeměny - ze starých meteorických kráterů, teplo uvolněné při dopadu většího meteoritu dokáže roztavit okolní horniny na sklo, tavenina může být vymrštěna ohromnou silou do vzduchu, kde zchladne a ztuhne, dopad ve značné vzdálenosti od místa dopadu meteoritu
migmatity - horniny složené z neroztavených tmavých minerálů
fylit - tmavošedá, někdy zelená, břidličnatě štěpná, hedvábný lesk, vznik přeměnou jílovitých usazených hornin, obklady, rekonstrukce střech na historických památkách
svor - světlá břidličnatá, silný lesk, vysoký obsah světlé slídy - muskovitu, někdy jsou vykrystalizované granáty
2 typy rul
pararula, ortorula
pararula - vznik intenzivní přeměnou usazených hornin (jílové břidlice, jemné pískovce)
ortorula - vznik přeměnou žul, stavební materiály - obklady, dlažba, drtí se na štěrk
mramor - krystalický vápenec, vznik přeměnou vápenců, se zředěnou HCl šumí, sochařské práce, obklady, schodiště, chodníkové dlažby
amfibolit - drobnozrná hornina černé barvy se zelenavým odstínem, vznikají pokročilou přeměnou čedičů, dekorační kámen, štěrk
vznikly z vyvřelých a usazených hornin, působení tlaku a teploty
břidličnatost - základní znak přeměněných hornin
1. regionální přeměna - při vrásnění, postiženy velké oblasti
2. kontaktní přeměna - přeměna teplotním účinkem magmatu, menší území
3. přeměna šokem - z dopadu meteoritu (vltavíny)
fylit
tmavě šedá, břidličnatá hornina, obklady, pokrývačská břidlice, Železné hory, Orlické hory, Hrubý Jeseník
svor
světlá hornina, silný lesk (světlá slída), často obsahuje granáty
rula - pararula (ze sedimentů), ortorula (z vyvřelin - žula)
pararula, ortorula - štěrk, obklady, dlažby, stavební kámen
krystalický vápenec (mramor)
přeměnou vápenců, bílý, našedlý, reaguje s HCl, sochařské práce, obklady, schodiště, chodníkové dlažby
hadec (serpentinit) - tmavozelený, J. Čechy, hadcová step u Mohelna, dekorační kámen
granulit (bělokámen) - J. Čechy, obkladový materiál
vltavíny - zelená sklíčka,
jižní Čechy, jižní Morava, šperkařství, vznikly dopadem meteoritu
Zvětrávání
zvětrávání → rozrušování hornin → přenos → sedimentace (ukládání)
a) mechanické (fyzikální) - příčinou jsou teplotní změny (chlad, sucho), do trhlin se dostane voda, zmrzne v led a vytvoří se prasklina
b) chemické - chemické působení vody, plynů (CO2, O2 )
CO2 ve vodě tvoří H2CO3 - působí na vápenec a mění ho na rozpustný hydrogen uhličitan (krápníková výzdoba, krasové jevy)
c) biologické
rostliny - kořenová soustava, činnost zvířat, mořských živočichů, koráli
Činnost vody
Eroze - soubor procesů - rozrušují horniny, transportují uvolněné částice do místa uložení
Rychlost eroze a sedimentace - je dána sklonem řeky, geologickým podložím a množstvím protékající vody
lat. erodere - rozrušovat, rozhlodávat
Erozní činnost řeky závisí především na jejím spádu - největší spád na
horní tok řeky - prameny řek, prudký proud unáší velké balvany a obrušuje je, vytváří údolí ve tvaru písmena V, vznikají peřeje, vodopády, kaňony
Peřeje, vodopády - síla vody vymílá hluboké tůně
střední tok - proud se zpomaluje,řeka se začíná klikatit, vytváří se meandry (zákruty)
dolní tok - převažuje usazovací činnost řeky, slepá ramena, delty, vějíře
regulace vodních toků, ekologické dopady
činnost moře
- mořské vlny - důležitý modelační faktor
Dú - klady a zápory regulace vodních toků
Činnost ledovců
vznik: nahromaděním mnoha vrstev sněhu, který postupně zledovatí
a) pevninské ledovce - velká území Grónsko, Antarktida
b) horské ledovce - Alpy, údolí ve tvaru písmena U, v důsledku gravitace se kusy hornin přenáší ze svahů (moréna), velké kameny nesené ledovcem (bludné balvany), pozůstatek ledovců ledovcová jezera (plesa) - Šumava, Tatry
globální problém - tání ledovců
Činnost větru
přemísťování nezpevněného materiálu převážně v pouštích, unášená zrnka písku obrušují skály, vytváří skalní hřiby, skalní okna.
usazování písku vznikají hřbety, vrchy - duny (váté písky jižní Čechy)
viklany, hrance (obroušené kameny větrem)
sádrovec se zrnky písku v poušti vytváří růžovo hnědou barvu (pouštní růže)
globální problém - desertifikace (rozšiřování pouští)
otázky k testu
1. tabulka str. 39 - vnější a vnitřní geologické děje
2. zvětrávání - co to je, rozdělení, umět popsat
3. činnost vody, eroze, sedimentace, horní, střední, dolní tok, činnost moře, regulace vodních toků
4. činnost ledovců - ledovec, rozdělení ledovců, moréna, bludné balvany, ledovcová jezera
5. činnost větru - duny, skalní okna, hřiby, sádrovec, desertifikace
1. Co je to půda?
2. Vypiš půdotvorné činitelé?
3. Vysvětli tyto pojmy - pedosféra, půdní horizont, půdní profil, humus
4. Jak klasifikujeme půdy podle zrnitosti?
5. Jaké znáš půdní typy. Charakterizuj je.
6. Jaké půdní typy převažují v ČR?
7. Půdní eroze, ochrana půd.
24. Atmosféra
- přečíst samostatně v tichosti str. 86 - 90
- podívat se na prezentaci - Atmosféra
- zapsat zápis z prezentace - vše
- do sešitu odpovědět na otázky
- vylušti do sešitu tajenku
- příprava na příští hodinu na test - půda str. 80 - 85 - test 26. 3. 2019
- 26. 3. prezentace zadaných témat v rámci zkoušení - projekty
otázky k opakování: půda, půdotvorní činitelé, půdy podle zrnitosti, charakteristika půd, humus, půdní typy, sféry Země, voda, salinita, krápníky, složky vzduchu, skleníkový jev, vše o uhlíku, koloběh vody
29. 4. 2022 - suplování
1. rozdělení nerostných surovin
2. rudní minerály
3. ruda mědi, zinku, hliníku, železa, olova.....4. obnovitelné, neobnovitelné zdroje - vysvětli
5. obnovitelné, neobnovitelné zdroje - příklady
6. energetický mix (kombinace klasických a alternativních zdrojů při výrobě elektrické energie
7. palivoenergetické suroviny, příklady
8. vznik uhlí a vše o tom, dobývání, stáří, rozdělení......
9. jaderné a tepelné elektrárny
10. na jakém principu vzniká jaderná energie
11. který nerost je nezbytný pro výrobu jaderné energie
12. informace o historii těžby uranu v oblasti Jáchymova
13. jakým způsobem byla využívána energie větru v minulosti?
14. která evropská země je spojována s větrnými mlýny?
15. které rychle rostoucí dřeviny je možné využívat v kotlích na biomasu?
16. zjisti, kolik je u nás průměrně v roce slunečných dnů, porovnej - Španělsko, Itálie, Řecko.. co z toho vyplývá?
17. porovnej složení současné a původní atmosféry
18. biomasa
19. větrná elektrárna - pozitiva, negativa
20. co je to salinita?
21. co je to stalaktit, stalagmit, stalagnát?
22. co je to atmosféra?
23. napiš procentuální zastoupení jednotlivých složek vzduchu
24. vysvětli skleníkový jev.
25. napiš vše co víš o uhlíku.
26. charakterizuj koloběh vody.
27. vše o půdě
28. jaké dopady na krajinu má povrchová těžba uhlí? Pokus se navrhnout způsob rekultivace těchto území po dokončení těžby.
29. Která evropská země je spojována s větrnými mlýny?
30. Co rozumíte pod pojmem biomasa?
30. Historie Země v kostce - 30. 4. 2019
31. Historie Země v kostce - 7. 5. 2019 - dokončení projektu - odevzdat na mail, složky O - Přírodopis nejpozději do neděle 12. 5. 2019
32. První organismy na Zemi - 14. 5. 2019 - test
33. Od trilobita k člověku - 21. 5. 2019
34. Opakování - 28. 5. 2019 - suplování
1) vytvoř vlastní návrh výletu do nějaké geologické lokality v okolí Jihlavy - najdi na internetu - nějaké významné ložisko - granáty, stříbro, vltavíny......................
odjezd - příjezd, cena, lokalita, zajímavost, fotografie
2) zpracuj a pošli na marach@seznam.cz
3) moc nenadávat a pěkně pracovat :-)........