9. ročník

dotazník 

pracovní list 

1. Popiš jednotlivé vrstvy Země. Použij tyto pojmy: vnitřní jádro, vnější jádro, litosféra, spodní plášť, svrchní plášť, zemská kůra

2. MINERALOGIE – FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ

1. Rozhodni, zda jsou uvedená tvrzení o nerostech a horninách pravdivá, nebo ne.

Nerosty jsou ústrojné a nestejnorodé látky. ANO-NE

Horniny se skládají z nerostů. ANO-NE

Horninám se také říká minerály. ANO-NE

Nerosty se dají vyjádřit chemickou značkou nebo vzorcem. ANO-NE

Horniny tvoří zemskou kůru. ANO-NE

3. MINERALOGIE – CHEMICKÉ VLASTNOSTI NEROSTŮ

Podle chemické značky a tvrdosti urči, o které nerosty se jedná:

Au; t = 2,5 C; t = 1 C; t = 10 S; t = 2

a...................... b...................... c..................... d......................

4. Mnohé z oxidů vytvářejí různě zbarvené odrůdy, které jsou považovány za drahokamy. Přiřaď nerost s jeho odrůdou pomocí čísla přiřaď jeho barvu.

a) jaspis 1. červená

b) růženín 2. fialová

c) křemen safír 3. modrá

d) křišťál 4. růžová

e) korund záhněda 5. čirá

f) rubín 6. kouřová

g) ametyst 7. vícebarevná

5. Co k sobě patří tak, aby vznikly dvě čtveřice:

halit CaF2 sůl kamenná chlorid sodný

fluorit NaCl kazivec fluorid vápenatý

6. Vysvětli tyto pojmy, týkající se zemětřesení:

a) Richterova stupnice: ……………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

b) epicentrum: ……………………………………………………………………………………………………………….............

c) hypocentrum: …………………………………………………………………………………………………………………......

d) tsunami: …………………………………………………………………………………………………………………...............

7. Existují tři typy zvětrávání. Vypiš jejich názvy a uveď konkrétní příklad daného typu zvětrávání.

A. ………………………………………………………………………………………….……………………………………………

B. ………………………………………………………………………………………….……………………………………………

C. ………………………………………………………………………………………….……………………………………………

8. Popiš obrázek ledovce. Použij pojmy kar, moréna, ledovec. 1………………2……………….3……………………….

9. Vylušti tajenku.

10. Následující snímky znázorňují typické organismy prvohor.

Pokus se určit, o jaké organismy se jedná.

a) b)

11. Doplň rovnici fotosyntézy: Rovnici přepiš do sešitu.

...… H2O + 6 ...….…. ─ chlorofyl, sluneční záření → …………..………. + 6 O2

cukr (glukóza)

12. Napiš do sešitu vše, co víš o vodě, nakresli obrázek. Odevzdej ke kontrole

Magma - poselství z hlubin, co je vlastně sopka? O sopky se lidé zajímají

Přírodopis 9.

1. Úvodní hodina - seznámení s učivem, požadavky, knihy, sešity 

Geologické vědy

Geologie - studium neživé přírody

Mineralogie - věda o minerálech

Petrologie - věda o horninách

Paleontologie - věda o zkamenělinách

Fyzická geografie, geochemie, geofyzika, hydrogeologie, inženýrská geologie, archeologie

gemologie - Dú


2. Práce geologa v terénu 

Základem geologického zkoumání je geologická mapa.

- geologické kladívko,  geologický kompas, dokumentační deník, sáčky na odběr vzorků, tužka, vhodné oblečení, batoh, brýle

3.  Když se řekne minerál 

Minerál (nerost) - anorganická, stejnorodá přírodnina, lze vyjádřit chemickým vzorcem, příklad - nejběžnější minerál - křemen - SiO2, existují i organické - jantar - původem pryskyřice

a) krystalizací z magmatu

b) krystalizací (srážení) z roztoků

c) přeměna (metamorfóza)

d) chemické zvětrávání

e) činnost organismů

vnitřní stavba=krystalová struktura

kryos - z ře. KRYOS - zmrzlý

krystaly minerálů mají různý tvar - liší se také velikostí

6 krystalových soustav

1 - krychlová - Cu, Ag, Au, C - diamant, galenit, sfalerit, pyrit, magnetit, NaCl, fluorit, granát

2 - šesterečná - grafit (tuha - C), rumělka, křemen, apatit, kalcit, siderit, dolomit

3 - čtverečná - chalkopyrit, kasiterit

4 - kosočtverečná - olivín, síra, antimonit, aragonit

5 - jednoklonná - sádrovec, augit, amfibol, muskovit, biotit, ortoklas

6 - trojklonná - modrá skalice, plagioklasy 

 Prvky, sulfidy 

· kovy - zlato, stříbro, měď

· nekovy - síra, 2 formy uhlíku C - grafit (tuha) a diamant

· polokovy - arsen, antimon, bismut

Zlato - krychlová, Au, žlutý kov, měkký, kujný, tvarovat, křemenné žíly, valouny, drobná zrnka, šupinky, rýžování, bankovnictví, šperkařství, zubní lékařství, čipy

 Prvky, sulfidy 

Stříbro - krychlová, Ag, měkké, snadno tvarovatelné, na vzduchu nestálé - mění barvu, černá.., vodič tepla i elektrického proudu

 Prvky, sulfidy 

Měď - krychlová, Cu, vodič tepla a elektřiny, buď ryzí nebo ve sloučeninách, kusové agregáty, vzácně krystalizuje

 Prvky, sulfidy 

Síra - kosočtverečná, S, nápadná žlutá barva, měkká, zapáchá, nízký bod tání (112,8°C), snadno hoří, vulkanické oblasti, chemický průmysl - kyselina sírová, barvy, pesticidy

 Prvky, sulfidy 

Grafit (tuha) - šesterečná, C - černý nerost, nápadný kovový lesk, malá tvrdost, tužky, elektronika, jaderný průmysl

 Prvky, sulfidy 

Diamant - krychlová, C - stupnice tvrdosti 10, optické vlastnosti, nejcennější bezbarvé

 Prvky, sulfidy 

Historie dolování stříbra, zlata i mědi......


  1. hra - tabule - 
  2. test - prvky 
  3. sulfidy - rozdělení do skupin 

 1 skupina - rozlosování - galenit, sfalerit, pyrit, chalkopyrit, zinek - 

2 skupina - rozlosování - galenit, sfalerit, pyrit, chalkopyrit, mosaz -  

3. skupina - rozlosování - galenit, sfalerit, pyrit, chalkopyrit, bronz - 

4. skupina - rozlosování - galenit, sfalerit, pyrit, chalkopyrit, lití olova - 

    4. dokončení laboratorní práce


Sulfidy

  • hospodářsky důležité nerostné suroviny (rudy) - vznikly sloučením síry s určitým kovem, důležité rudy - získávají barevné kovy - měď, zinek a olovo
  • vznik - často krystalizací z horkých vodních roztoků - pronikají puklinami v horninách

Pyrit - krychlová, FeS2

  • kovový lesk, zlatavé barvy (kočičí zlato), není tak vzácný jako zlato
  • velmi často v uhlí, 
  • tavením pyritu se vyrábí železo
  • při jeho spalování - vznikají oxidy síry - příčina vzniku kyselých dešťů
  • https://cs.wikipedia.org/wiki/Pyrit

Chalkopyrit - čtverečná, CuFeS2

  • kovový lesk, oranžovožlutá až zlatavá barva, žlutější a měkčí než pyrit
  • získává se z něj měď - rudou mědi
  • působením atmosféry se mění na limonit (oxidy) a uhličitany mědi - zelený malachit a modrý azurit
  • elektrotechnika, elektronika, strojírenství
  • https://cs.wikipedia.org/wiki/Chalkopyrit

Galenit - krychlová, PbS

  • jediná ruda olova
  • šedá barva, kovově stříbrný lesk, vysoká hustota
  • olovo - jedovaté, využití se omezuje - polygrafický průmysl - výroba barev a akumulátorů
  • často krystalizovaný s dobře vyvinutými krystaly ve tvaru krychle
  • typický nerost hydrotermálních žil
  • https://cs.wikipedia.org/wiki/Galenit

Sfalerit - krychlová, ZnS

Slitina mědi a zinku? OMSZA - výroba hudebních dechových nástrojů, šrouby, potrubí, kliky, zámky, zipy...

Slitina mědi a cínu? ZNOBR - člověk využívá od pravěku, výroba ozdob, šperků, k výrobě zbraní, nástrojů....

Halogenidy

  • sloučeniny halových prvků
  • hospodářsky významné nerosty

sůl kamenná (halit), NaCl - kuchyňská sůl, krychlová soustava

  • odpařováním mořské vody
  • hrubě krystalizovaná a čirá, ale i jemnozrnné až celistvé nebo vláknité agregáty
  • zbarvení - došeda, od jílových usazenin
  • váže vzdušnou vlhkost
  • potravinářský, chemický průmysl, solení vozovek - zabraňuje mrznutí vody......

fluorit (kazivec), CaF2, krychlová soustava

  • mnoho barev - čirý, nahnědlý, zelený, fialový....
  • poměrně měkký, velmi dobrá štěpnost
  • některé při zahřívání nebo v ultrafialovém světle - světélkují (luminiskují)
  • průhledné - brousí - drahokamy

Oxidy

  • sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru
  • drahokamy, průmyslové suroviny, železné rudy

hematit (krevel), Fe2O3, šesterečná soustava

  • nejdůležitější železná ruda
  • červený, ocelově šedý, polokovový lesk
  • v přírodě - chemickým zvětráváním z hematitu vzniká limonit
  • v drcené podobě - pigment - pohřební rituály našich předků

korund, Al2O3, soustava

  • drahokam - červený - rubín, modrý - safír
  • zrnité agregáty (smirek) - drtí - brusivo
  • výroba i synteticky

křemen, SiO2, šesterečná soustava

  • nejběžnější minerál
  • často vyplňuje žíly, může doprovázet vzácnější minerály (zlato, rudné minerály)
  • velmi odolný vůči mechanickému i chemickému zvětrávání
  • pole, křemenné valouny v náplavech potoků
  • odrůdy křemene - růženín, záhněda, ametyst, citrín, křišťál

chalcedon, SiO2,

  • netvoří krystaly jako křemen
  • krápníčkovité nebo ledvinovité agregáty
  • lasturnatý lom, tenké ostré hrany
  • nejčastější modrošedá barva ale i barevné drahokamové odrůdy - bílý - kašolong, různě zbarvený - jaspis
  • některé vápence - pazourek - černý, rohovec - hnědý - oválné útvary - četné výčnělky - konkrece

opál, SiO2 . nH2O, amorfní - nemůže krystalizovat

  • v dutinách ledvinky, krápníčky, lasturnatý lom
  • čirý, bílý, odstíny žluté, hnědé, zelené, oranžové, červené
  • drahokamové odrůdy - opál drahý (barvoměna), ohnivý (oranžový), černý

uraninit (smolinec), UO2, radioaktivní

  • Jáchymov, radium a polonium
  • zdroj uranu pro vojenské, později energetické účely
  • smolinec - smolný lesk

limonit (hnědel), Fe2O3 . nH2O

  • v přírodě velmi rozšířený
  • vznik - srážením roztoků obsahujících železo, ale i hydratací (přijímání vody) hematitu, nebo zvětráváním pyritu
  • amorfní - nevytváří krystaly, v dutinách - ledvinovité nebo krápníčkovité agregáty
  • žlutohnědé až hnědé zbarvení, i černé odrůdy

8. Mineralogický systém - uhličitany, sírany, fosforečnany, křemičitany - 


UHLIČITANY

Kalcit - CaCO3

  • minerál mnoha tvarů, typický tvar - klenec
  • dokonalá štěpnost
  • horninotvorný materiál, součást vápenců (usazených) hornin, přeměnou vzniklých mramorů
  • snadno rozpustných, již v málo kyselých vodách, krasové oblasti, kalcit s kyselinami - 5% HCl
  • pálení vápna a výroba cementu

Siderit - FeCO3 (ocelek)

  • světle hnědý minerál, velmi dobrá štěpnost
  • železná ruda

Dolomit - CaMg(CO3)2

  • podobá kalcitu, se zředěnou HCl - reaguje po zahřátí
  • výroba žáruvzdorných cihel
  • Dolomity, Malá Fatra

SÍRANY

Sádrovec - Caso4 2H2O

  • v přírodě nejhojnější síran
  • měkké jílovité sedimenty
  • velká ložiska - vypařováním mořské vody v bezodtokových pánvích

Baryt - BaSO4

  • tabulkovité krystaly, lupenité agregáty na hydrotermálních žilách
  • výroba barviv, keramika, plnivo do papíru
  • získávají se z něj sloučeniny barya - chemický průmysl, zábavná pyrotechnika
  • plamen - zelenožlutě

FOSFOREČNANY

Apatit - Ca3(PO4)2

  • šesterečný
  • zelenavá, nafialovělá barva
  • ukládáním organických zbytků v mořích
  • důležitý zdroj fosforu
  • hlavní surovina pro výrobu kyseliny fosforečné a následně průmyslových hnojiv
  • máme ho i v kostech a zubech

Tyrkys

  • turecký (název) - dovážen z Persie přes Turecko do Evropy
  • kámen štěstí

KŘEMIČITANY

Olivín - (Mg, Fe)2SiO4

  • zelený minerál skelného vzhledu
  • často horniny sopečného původu - v čedičích
  • oblíbené drahé kameny

Granáty

  • v přeměněných horninách - kulatá zrna červené barvy
  • české - magmatického původu
  • České středohoří, okolí Třebenic

Turmalín

  • vyvřelé a přeměněné
  • trojúhelníkovitý průřez, podélné rýhování krystalových ploch
  • barevné a průhledné - drahé
  • nejčastěji černý

Augit

  • součást hornin vyvřelého původu (čedičů, andezitů a některých gaber)
  • jednoklonná krystalová soustava
  • tmavě zelený až zelenočerný, čediče, tufy - úplně černý
  • České středohoří

Amfibol

  • v horninách vyvřelých a přeměněných
  • černý nebo tmavě zelený až zelenočerný

Slídy

  • vysoký lesk
  • tabulkovité krystaly - odlupují pouhým nehtem - tenké pružné lupínky, vynikající štěpnost, křehké
  • světlá slída (muskovit) - součástí žul bohatých na křemen, vyskytuje se často v pegmatitech, typické pro svory
  • tmavá slída (biotit) - nejrozšířenější tmavý minerál, ve většině žul a rul

Mastek

  • velmi měkký, mastný lesk
  • mletý - přidává do výrobků z gumy (rukavice, lehátka, čluny...)

Živec

  • nejhojnější minerálů
  • horniny vyvřelé, usazené, přeměněné
  • živec draselný - ortoklas
  • živec sodno-vápenatý - plagioklas
  • důležitá surovina pro výrobu keramiky

Natrolit

  • jehlicovité, čiré, bílé krystalky
  • Mariánská skála v Ústí nad Labe

Otázky k testu - většinou z pracovního listu

otázky k opakování

  1. krajinné sféry
  2. geologické vědy
  3. charakteristika minerál a hornina, rozdíly....
  4. vznik minerálů
  5. stupnice tvrdosti
  6. vše o soli kamenné
  7. zařazení nerostů do mineralogického systému - základní
  8. příklad - zlato - Au - prvky
  9. drahé kovy
  10. využití nerostů
  11. příklad - bauxit - výroba hliníku....
  12. barvy drahých kamenů
  13. příklad - rubín, safír - barva? odrůda?
  14. muskovit, biotit
  15. vše o sádrovci
  16. magnetit
  17. základní a tučné v knize, otázky v knize pod probranou látkou

Mineralogický systém - 1. LABORATORNÍ PRÁCE - NEROSTY - HORNINY 

úkol č. 1 (fotky budou ve škole, nešlo mi nahrát) 

urči, který z uvedených příkladů je minerál a který je hornina, podle uvedených příkladů doplň, o kterou přírodninu jde

anorganická/organická, stejnorodá/různorodá, chemické složení lze/nelze vyjádřit vzorcem nebo chemickou značkou

úkol č. 2 - Poznej minerály 

1. až 10. nerostů k poznání

úkol č. 3 - Orientuješ se v systému minerálů? máš možnost vyzkoušet sám sebe, k názvům minerálů přiřaď odpovídající skupinu soustavy minerálů, pokud znáš vzorec, zapiš jej

minerál

skupina

vzorec, chem. značka

tvrdost

zajímavost

zlato

slída

diamant

galenit

magnetit

dolomit

sádrovec


úkol č. 4 - Zlato bylo odedávna pro lidi velkým lákadlem. Mnozí podvodníci za zlato vydávali minerál, který se zlatu velmi podobá, je však mnohem hojnější. Uveď jeho název. Čím se tento minerál liší od zlata? Využij znalosti o fyzikálních a chemických vlastnostech obou minerálů.

úkol č. 5 - Doplň chybějící údaje a zopakuj si, co víš o sulfidech z chemie, doplň tabulku

název nerostu

vzorec

slovní vyjádření

pyrit

disulfid železnatý

ZnS

galenit

úkol č. 6 - Odrůdy křemene patří také mezi drahé kameny, přiřaď názvu odpovídající

minerál barva

ametyst růžová

růženín fialová

záhněda hnědá

křišťál bezbarvý, průhledný

citrín žlutá

Zhodnocení a závěr: Jak se Ti práce líbila, co jsi se zajímavého dozvěděl, zhodnoť

Co jsou to horniny? 

Co jsou to horniny?

Rozdíl hornina a minerál - opakování z předešlých hodin

Zopakovat - krajinné sféry

Horniny - směsi minerálů - žula, čedič

Výjimka - vápenec, křemenec - tvořené pouze jedním minerálem

Za horniny lze považovat i meteority - které dopadly na zemskou kůru z meziplanetárního prostoru

Mohou obsahovat také zbytky organismů - rostlin a živočichů

Horniny - zápis

Podle způsobu vzniku

a) vyvřelé (magmatické) - vzniklé utuhnutím (krystalizací) magmatu

b) usazené (sedimentární) - usazováním (sedimentací) úlomků hornin nebo schránek organismů, především na mořském dně

c) přeměněné (metamorfované) - přeměnou původních hornin vyvřelých, usazených nebo i předtím již přeměněných

přečíst kniha str. 35 - 39, zvýrazněné na těchto stránkách - zápis do sešitu, příští hodina test - otázky mají v sešitu, další látky pod tímto - stáhnout.....


Horniny usazené (sedimentární)

Usazené horniny (sedimenty) vznikly usazování zvětralých částic starších hornin. 

Usazeniny úlomkovité, chemické, organické.

Úlomkovité (klastické) usazeniny: štěrky, písky, brekcie, slepence, jílovce, jílovité břidlice, opuka;

chemické usazeniny: vápenec, travertin, buližník; organické usazeniny: vápenec, rašelina, uhlí, ropa.

Cesta do středu Země

Když se Země otřese 


zápis: 
hypocentrum: místo vzniku zemětřesení - ohnisko
epicentrum: nad ohniskem, zemětřesením postiženo nejvíce, zemský povrch
seizmograf: přístroj, zaznamenává otřesy zemské kůry - seizmické vlny
magnitudo: intenzita zemětřesení
Richterova stupnice (Charles Richter - americký seizmolog)

Otázky k testu - 9. A, 9. B, 9. C  

otázky k opakování na test - vypsat a vypracovávat na papír, do sešitu 

  • geosféry - atmosféra, litosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra 
  • stavba Země - nákres a popis zemského tělesa
  • na které 2 části dělíme zemskou kůru?
  • do jaké hloubky zasahuje svrchní plášť?
  • do jaké hloubky zasahuje spodní plášť?
  • v jakém stavu se nachází vnější jádro?
  • v jakém stavu se nachází vnitřní jádro?
  • vnitřní geologické děje
  • vnější geologické děje
  • litosférické desky - o nich, vypsat
  • co se děje s litosférickými deskami
  • co je to Pangea? 
  • hypocentrum
  • epicentrum
  • seismograf
  • zemětřesení
  • magnitudo
  • Richterova stupnice
  • nákres a popis sopky....
  • jaké jsou projevy sopečné činnosti, pozitiva a negativa
  • magma
  • láva
  • rozlišujeme zemětřesení

Země jako dynamická planeta - Když se Země otřese, Zemětřesení v dějinách lidstva, Magma, Co je vlastně sopka, O sopky se lidé zajímají.

1.  litosféra

2. litosférické desky, 3 příklady

3. ohnivý kruh sopek 

4. zemětřesení, hypocentrum, epicentrum, magnitudo, tsunami

5. nákres a popis stavby zemského tělesa.

6. vznik atolů 

7. typy sopek - příklady 

8.  zemskou kůru rozdělujeme na?

9. geologické děje - ..................rozdělení, příklady

10. pohyby litosférických desek.

11. magma - láva

12. nákres a popis sopky

13. pozitivní a negativní účinky sopečné činnosti


18. Tektonické jevy a přeměna hornin - 

střety litosférických desek (Euroasijská, Pacifická, Indická, Severoamerická, Jihomaerická), horniny se prohřívají a stávají plastickými

1. vrásnění - zemská kůra se zprohýbá do vln (vrás), vrásu tvoří sedlo a koryto

např. pohoří Himaláje, Andy

nákres a popis vrásy, typy vrás - přímá, šikmá, překocená, přesmyk

2. kerná pohoří (zlomy) - zemská kůra se pod vysokým tlakem rozláme na kry, kry jsou od sebe odděleny zlomy

např. pohoří Krkonoše, Jeseníky

- pevný stav, nižší teplota - poruchy - křehké horniny praskají, vytvářejí se v nich pukliny a trhliny - zlomy - zdvihy, poklesy, horizontální posuny - výšková úroveň se nemění, posun bloků v protisměru vedle sebe


- hrásť - soustava zdvihů

- příkopová propadlina - poklesy - příkopová propadlina - soustava poklesů, oblast se zvětšuje, roztahuje´´

- hlubinné zlomy - pohyby, na nich zemětřesení

- zlom - porucha souvislosti vrstev,

na níž může následovat posun podle zlomu

(do stran, n. nahoru n. dolů

- přesmyk - posun vzhůru, oblast se zmenšuje

- pánev - koryto prohloubené do všech stran

- hrásť - soustava přesmyků, oblast se zmenšuje - tímto způsobem vznikla některá pohoří

dóm - sedlo vyklenuté do všech stran


Horniny přeměněné (metamorfované) - metamorfóza - proměna, přeměna

- dekorační účely

za vysokých teplot a tlaků, nahrazení původních minerálů novými

regionální přeměna - působením tlaku a teploty dochází k vrásněí v důsledku střetu litosférických desek, postiženy jsou velké oblasti

kontaktní přeměna - přeměna hornin teplotním účinkem magmatu, které do nich proniká (výlev lávového proudu, vmístění žulového plutonu), přeměna je omezena jen na určitou vzdálenost od zdroje tepla, magmatu

šokové přeměny - ze starých meteorických kráterů, teplo uvolněné při dopadu většího meteoritu dokáže roztavit okolní horniny na sklo, tavenina může být vymrštěna ohromnou silou do vzduchu, kde zchladne a ztuhne, dopad ve značné vzdálenosti od místa dopadu meteoritu

migmatity - horniny složené z neroztavených tmavých minerálů

fylit - tmavošedá, někdy zelená, břidličnatě štěpná, hedvábný lesk, vznik přeměnou jílovitých usazených hornin, obklady, rekonstrukce střech na historických památkách

svor - světlá břidličnatá, silný lesk, vysoký obsah světlé slídy - muskovitu, někdy jsou vykrystalizované granáty

2 typy rul

pararula, ortorula

pararula - vznik intenzivní přeměnou usazených hornin (jílové břidlice, jemné pískovce)

ortorula - vznik přeměnou žul, stavební materiály - obklady, dlažba, drtí se na štěrk

mramor - krystalický vápenec, vznik přeměnou vápenců, se zředěnou HCl šumí, sochařské práce, obklady, schodiště, chodníkové dlažby

amfibolit - drobnozrná hornina černé barvy se zelenavým odstínem, vznikají pokročilou přeměnou čedičů, dekorační kámen, štěrk

vznikly z vyvřelých a usazených hornin, působení tlaku a teploty

břidličnatost - základní znak přeměněných hornin

1. regionální přeměna - při vrásnění, postiženy velké oblasti

2. kontaktní přeměna - přeměna teplotním účinkem magmatu, menší území

3. přeměna šokem - z dopadu meteoritu (vltavíny)

fylit

tmavě šedá, břidličnatá hornina, obklady, pokrývačská břidlice, Železné hory, Orlické hory, Hrubý Jeseník

svor

světlá hornina, silný lesk (světlá slída), často obsahuje granáty

rula - pararula (ze sedimentů), ortorula (z vyvřelin - žula)

pararula, ortorula - štěrk, obklady, dlažby, stavební kámen

krystalický vápenec (mramor)

přeměnou vápenců, bílý, našedlý, reaguje s HCl, sochařské práce, obklady, schodiště, chodníkové dlažby

hadec (serpentinit) - tmavozelený, J. Čechy, hadcová step u Mohelna, dekorační kámen

granulit (bělokámen) - J. Čechy, obkladový materiál

vltavíny - zelená sklíčka, jižní Čechy, jižní Morava, šperkařství, vznikly dopadem meteoritu


Zvětrávání 

zvětrávání → rozrušování hornin → přenos → sedimentace (ukládání)

a) mechanické (fyzikální) - příčinou jsou teplotní změny (chlad, sucho), do trhlin se dostane voda, zmrzne v led a vytvoří se prasklina

b) chemické - chemické působení vody, plynů (CO2, O2 )

CO2 ve vodě tvoří H2CO3 - působí na vápenec a mění ho na rozpustný hydrogen uhličitan (krápníková výzdoba, krasové jevy)

c) biologické

rostliny - kořenová soustava, činnost zvířat, mořských živočichů, koráli

Činnost vody 

Eroze - soubor procesů - rozrušují horniny, transportují uvolněné částice do místa uložení

Rychlost eroze a sedimentace - je dána sklonem řeky, geologickým podložím a množstvím protékající vody

lat. erodere - rozrušovat, rozhlodávat

Erozní činnost řeky závisí především na jejím spádu - největší spád na

horní tok řeky - prameny řek, prudký proud unáší velké balvany a obrušuje je, vytváří údolí ve tvaru písmena V, vznikají peřeje, vodopády, kaňony 

Peřeje, vodopády - síla vody vymílá hluboké tůně

střední tok - proud se zpomaluje,řeka se začíná klikatit, vytváří se meandry (zákruty)

dolní tok - převažuje usazovací činnost řeky, slepá ramena, delty, vějíře

regulace vodních toků, ekologické dopady

činnost moře

- mořské vlny - důležitý modelační faktor

Dú - klady a zápory regulace vodních toků 

Činnost ledovců 

vznik: nahromaděním mnoha vrstev sněhu, který postupně zledovatí

a) pevninské ledovce - velká území Grónsko, Antarktida

b) horské ledovce - Alpy,  údolí ve tvaru písmena U, v důsledku gravitace se kusy hornin přenáší ze svahů (moréna), velké kameny nesené ledovcem (bludné balvany), pozůstatek ledovců ledovcová jezera (plesa) - Šumava, Tatry

globální problém - tání ledovců

Činnost větru 

přemísťování nezpevněného materiálu převážně v pouštích, unášená zrnka písku obrušují skály, vytváří skalní hřiby, skalní okna.

usazování písku vznikají hřbety, vrchy - duny (váté písky jižní Čechy)

viklany, hrance (obroušené kameny větrem)

sádrovec se zrnky písku v poušti vytváří růžovo hnědou barvu (pouštní růže)

globální problém - desertifikace (rozšiřování pouští)

otázky k testu 

1. tabulka str. 39 - vnější a vnitřní geologické děje


2. zvětrávání - co to je, rozdělení, umět popsat


3. činnost vody, eroze, sedimentace, horní, střední, dolní tok, činnost moře, regulace vodních toků


4. činnost ledovců - ledovec, rozdělení ledovců, moréna, bludné balvany, ledovcová jezera

5. činnost větru - duny, skalní okna, hřiby, sádrovec, desertifikace

1. Co je to půda?

2. Vypiš půdotvorné činitelé?

3. Vysvětli tyto pojmy - pedosféra, půdní horizont, půdní profil, humus

4. Jak klasifikujeme půdy podle zrnitosti?

5. Jaké znáš půdní typy. Charakterizuj je.

6. Jaké půdní typy převažují v ČR?

7. Půdní eroze, ochrana půd.

24. Atmosféra 

  1. přečíst samostatně v tichosti str. 86 - 90
  2. podívat se na prezentaci - Atmosféra
  3. zapsat zápis z prezentace - vše
  4. do sešitu odpovědět na otázky
  5. vylušti do sešitu tajenku
  6. příprava na příští hodinu na test - půda str. 80 - 85 - test 26. 3. 2019
  7. 26. 3. prezentace zadaných témat v rámci zkoušení - projekty
Pracujete, nerušíte, sešity odevzdáte. Příjemnou hodinu přírodopisu přeji :-):-):-). 


otázky k opakování: půda, půdotvorní činitelé, půdy podle zrnitosti, charakteristika půd, humus, půdní typy, sféry Země, voda, salinita, krápníky, složky vzduchu, skleníkový jev, vše o uhlíku, koloběh vody

29. 4. 2022 - suplování

 str. 87 - skleníkové plyny a str. 88
2. video skleníkový efekt 
3. str. 89-90 - ve dvojicích vytvořit projekt na (možnosti výběru)
a) komiks - fotosyntéza
b) komiks - skleníkový efekt
c) komiks - koloběh vody
d) komiks - koloběh uhlíku

1. rozdělení nerostných surovin

2. rudní minerály

3. ruda mědi, zinku, hliníku, železa, olova.....
4. obnovitelné, neobnovitelné zdroje - vysvětli
5. obnovitelné, neobnovitelné zdroje - příklady
6. energetický mix (kombinace klasických a alternativních zdrojů při výrobě elektrické energie
7. palivoenergetické suroviny, příklady
8. vznik uhlí a vše o tom, dobývání, stáří, rozdělení......
9. jaderné a tepelné elektrárny
10. na jakém principu vzniká jaderná energie
11. který nerost je nezbytný pro výrobu jaderné energie
12. informace o historii těžby uranu v oblasti Jáchymova
13. jakým způsobem byla využívána energie větru v minulosti?
14. která evropská země je spojována s větrnými mlýny?
15. které rychle rostoucí dřeviny je možné využívat v kotlích na biomasu?
16. zjisti, kolik je u nás průměrně v roce slunečných dnů, porovnej - Španělsko, Itálie, Řecko.. co z toho vyplývá?
17. porovnej složení současné a původní atmosféry
18. biomasa
19. větrná elektrárna - pozitiva, negativa
20. co je to salinita? 
21. co je to stalaktit, stalagmit, stalagnát? 
22. co je to atmosféra?
23. napiš procentuální zastoupení jednotlivých složek vzduchu 
24. vysvětli skleníkový jev.
25. napiš vše co víš o uhlíku.
26. charakterizuj koloběh vody.

27.  vše o půdě

28.  jaké dopady na krajinu má povrchová těžba uhlí? Pokus se navrhnout způsob rekultivace těchto území po dokončení těžby.
29. Která evropská země je spojována s větrnými mlýny?
30. Co rozumíte pod pojmem biomasa?

30. Historie Země v kostce - 30. 4. 2019


31. Historie Země v kostce - 7. 5. 2019 - dokončení projektu - odevzdat na mail, složky O - Přírodopis nejpozději do neděle 12. 5. 2019

32. První organismy na Zemi - 14. 5. 2019 - test 

33. Od trilobita k člověku - 21. 5. 2019

34. Opakování -  28. 5. 2019 - suplování

1) vytvoř vlastní návrh výletu do nějaké geologické lokality v okolí Jihlavy - najdi na internetu - nějaké významné ložisko - granáty, stříbro, vltavíny......................

odjezd - příjezd, cena, lokalita, zajímavost, fotografie

2) zpracuj a pošli na marach@seznam.cz

3) moc nenadávat a pěkně pracovat :-)........


35. Opakování - 4. 6. 2019

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky