Jednotlivé hodiny k doplnění přírodovědy.

cizinci, MV

1. Úvodní hodina, pravidla, seznámení s učivem, úvodní strana, motivace 


2. Člověk  Příroda 

  • Test z 6. a 7. strany - opakování ze 4. ročníku
  • Str. 8, přečíst, zápis

Příroda - vše kolem nás, co nevytvořil člověk

Živá - rostliny, houby, živočichové včetně člověka

Neživá - vzduch, voda, půda, nerosty, horniny, teplo a světlo ze Slunce

Lidské výtvory - výtvory vyrobené člověkem pro jeho potřebu

Nákres živé, neživé, výtvoru do sešitu

3. Podmínky života na Zemi 

Lidské výtvory - výtvory vyrobené člověkem pro jeho potřebu

Nákres živé, neživé, výtvoru do sešitu za DÚ

Pracovní sešit - domácí úkol - opakování k testu

4. Pozorování neživé přírody 


· Vzduch - dýchání - kyslík, vydechování oxid uhličitý

· Voda - rostliny - kořeny, živočichové - součástí potravy

· Živiny - rostliny - kořeny prostřednictvím vody, živočichové - v potravě

· Humus - zásobárna živin pro rostliny, vznik - uhynulá těla rostlin a živočichů

· Teplo a světlo ze Slunce 



    5. Nerosty a horniny 


    • horniny - z nerostů (minerálů)
    • nerostné suroviny - nerosty, horniny - člověk těží a zpracovává na nejrůznější výrobky
    • nerudní suroviny (stavební kámen) - pískovec, žula, vápenec
    • rudy (železné rudy, drahé kovy) - železo, magnetit, zlato, stříbro
    • energetické suroviny - uhlí, ropa, zemní plyn

    6. Nerostné suroviny 

    nerudní suroviny - pískovec, písek

    pískovec - zpevněná zrnka různých nerostů - křemene, živce - kusový, měkký pískovec - sochy, pomníky, vodní kašny, mosty, náhrobky, kamenické výrobky

    písek - sypká usazená hornina, z nezpevněných zrn různých nerostů, sypký, 


    7. Žula 

    - hornina, světlá=jemnozrnná, barevná=hrubozrnná

    - křemen, živec, slída

    - stavební a dlažební kámen - kašny, pomníky, schodiště, obklady, sochy......

    8.  Vápenec 

    - hornina tvořená pouze jedním nerostem - kalcit

    - bílá, nažloutlá, tmavá barva

    - vápencové masívy, dna moří - korálové útesy, pevniny pohoří (části Alp a Karpat)

    - krasová území - Moravský kras (u města Blansko - Jihomoravský kraj - krápník

    - jezírka, chodby, podzemní sály

     - kusový - lomy, kámen - stavby, sochy, pomníky, náhrobky

    - vápno, cement


    9.  Železné rudy 

    - některé nerosty a horniny obsahují kovy, např. železo - rudy

    - tavením z železné rudy získáváme železo (kov)

    Železo

    - výroba v hutích

    - v železárnách - kusové železo

    - v drátovnách - dráty a pružiny (př. ploty)

    - ve válcovnách - potrubí, plechy (karoserie aut, lokomotivy)

    - v ocelárnách - železo se zušlechtí - ocel - pevná, pružná, odolná - př. zbraně

    Magnetit

    - obsahuje největší množství železa

    - šedočerná barva

    - silně magnetický, přitahuje magnet


    10. Drahé kovy 

    - lidé cenili - drahé, vzácné

    Au - zlato, Ag - stříbro

    použití: 

    a) šperky - prsteny, náušnice, přívěsky, řetízky...

    b) elektronika - nejlepší vodiče elektřiny, počítačové čipy, tranzistory....

    Au

    - žlutý, kovový nerost, v přírodě velmi vzácné

    - prorůstá dalšími nerosty - křemen

    - hlubinné doly, rýžování

    - státní poklad



    11. Stříbro - Ag.... 

    Ag

    - bílý kovový nerost

    - v přírodě vzácné

    - těžba - hornický způsob

    - Jihlava, Kutná Hora, Jáchymov, Příbram

    - šperkařství, elektronika.............


    12. Energetické suroviny 

    Energetické surovina=paliva

    • výroba energie
    • získáváme - teplo, světlo, energii k pohonu automobilů, elektrickou energii....

    Rozdělení:

    • pevná - uhlí
    • kapalná - ropa
    • plynná - zemní plyn

    Uhlí

    • černé, hnědé (různé množství uhlíku)
    • hlubinné doly - starší - černé - Karviná
    • povrchové doly - mladší - hnědé - Most
    • k topení, k výrobě elektrické energie v tepelných elektrárnách

    13. Energetické suroviny - dokončení uhlí, ropa, zemní plyn 

    zápis: Ropa
    • hlubinné vrty -  ropné věže
    • různobarevná 
    • musí se upravit
    • výroba benzínu a nafty pro motorová vozidla
    • pro výrobu elektřiny a tepla
    • stavebnictví - asfalt, chemický průmysl - chemikálie

    Zemní plyn

    • těžba společně s ropou - ropovody, plynovody
    • vytápění domácností, vaření, pečení
    • nebezpečný - výbušný

    neopatrná přeprava ropy a zemního plynu - znečištění mořské vody, orné půdy, potoků a řek a ohrožení živých organismů v přírodě

    pracovní sešit - str. 9 - hádanky, str. 10 a

    14. Elektrická energie 

    Elektrická energie - musíme vyrábět

    - dříve  lidé vyráběli tepelnou a světelnou energii přímo spalováním paliv (dřeva, uhlí, dnes prostřednictvím elektrické energie - svítí, pohání elektrické spotřebiče, někdy i vytápí domácnosti

    Elektrárny - elektrickou energii vyrábějí elektrické generátory

    - tepelné elektrárny - spalují uhlí, plyn, dřevěný odpad nebo oleje - mění tepelnou energii na elektrickou (severní a východní Čechy)

    - jaderné elektrárny - využívají energii z uranové rudy (Dukovany), Temelín

    - vodní elektrárny - přeměňují energii vody v elektrickou energii (Dalešice)

    - větrné elektrárny - přeměňují energii větru na elektrickou energii

    - solární (sluneční) elektrárny - elektrická energie ze slunečního záření

    15. Elektrické spotřebiče 

    sešit: elektrická zařízení a přístroje= spotřebiče
    1) tajenka - vodní obal Země (1), naše nejbližší hvězda (3), družice Země (3), Merkur, Venuše a ostatní obíhající kolem Slunce jsou (6), věda o horninách (5), měkký nerost používaný při výrobě psacích potřeb (1), vnější obal Země je zemská (4)

    2) Najdi nerosty: Rád si občas přečtu Halasovu báseň. Z rozbité láhve džus Toma stekl pod stůl. Chemické prvky fluor i tak známý vodík patří mezi velmi reaktivní. Expedice přivezla tolik očekávané vzorky hornin. 

    PROJEKT - sešit
    a) napiš co nejvíce elektrických přístrojů a zařízení, které se používají v domácnosti
    b) pokus se popsat, vysvětlit akumulátor
    c) nakresli 6 spotřebičů

    16. Vodiče a nevodiče 

    17. Vodiče a nevodiče 

    Vodiče

    - materiály - prochází el. proud

    - nejlepší vodiče - zlato, stříbro (drahé), používá se měď a hliník

    - vodič je také voda

    !!! Pozor na úrazy elektrickým proudem!!!

    - nesahat mokrýma rukama na el. vypínače a el. zásuvky

    - nemanipulovat s el. přístroji ve vaně, sprše

    - pozor na poškozené kabely

    - požáry el. spotřebičů se nesmí hasit vodou

    Nevodiče

    nevodiče = izolanty

    - materiály, nemůže procházet el. proud

    - používají se k izolování vodičů (vodič se obalí izolační vrstvou, která

    brání dotyku vodičů mezi sebou a zabraňuje poranění)

    - např. plasty, keramika, guma, textil...

    18. Neobnovitelné a obnovitelné přírodní zdroje  


    Neobnovitelné - nerostné suroviny, jejichž množství je omezené, v současné době už nevznikají a během let se vyčerpají

    všechny nerostné suroviny, stavební kámen, železné rudy, paliva

    - musíme hledat zdroje, které by je nahradily

    Obnovitelné

    - jsou nevyčerpatelné

    - jejich využívání je šetrnější k životnímu prostředí

    - např. energie Slunce, větru, pohybů mořské a říční

    vody, biomasy (hmota pocházející z živých nebo

    odumřelých organismů - kůra a větve stromů,

    dřevěné piliny..) energie vnitřního tepla Země

    19. Půda 

    vznik - postupné zvětrávání, rozpad nerostů a hornin, působení půdních organismů

    složení :

    - humus - vrchní tmavá část půdy

    - vlastní půda - zvětralé části nerostů a hornin

    - původní pevná hornina (matečná hornina) - nejhlubší vrstva

    - půdní voda - podzemní a prosakující dešťová

    - půdní vzduch

    - živé organizmy - půdní bakterie, houby, rostliny, živočichové

    přírodní hnojiva - chlévská mrva, kompost

    umělá hnojiva

    druhy půd - jílovitá, hlinitá, písčitá, kamenitá

    význam půdy: zdroj živin pro rostliny, houby, živočichy

    hospodářské rostliny - součást potravy

    půda - obnovitelný zdroj, ale zničitelný - umělá hnojiva, skládky, povrchová těžba uhlí, nebezpečné chemikálie

    20. Slunce 

    - zdroj tepla a světla, zdroj energie, nejbližší hvězda planety Země, nejjasnější, k Zemi nejblíž  

    - teplota - povrch přibližně 6000 °C, uprostřed 15 milionů °C, paprsek k nám doletí přibližně za 8 minut

    - nesmíme dívat do Slunce přímo, ani když zapadá ani když vychází, poškození zraku 

    souhvězdí - skupiny hvězd - podle tvaru - jmény zvířat, lidských a božských hrdinů, věcí ze svého okolí

    Velky a Malý vůz, součástí Malého vozu je hvězda Polárka

    21. Sluneční soustava 

    součást vesmíru - hvězdy, Země, planety.... - gravitační síly

    galaxie - seskupení hvězd do velkých hvězdných skupin

    sluneční soustava - Slunce, planety a jejich měsíce, planetky, komety, meteorická tělesa, prach a plyn

    střed - Slunce

    8 planet - Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun

    22. Sluneční soustava 

    23. Sluneční soustava - projekt

    24. Sluneční soustava - pokračování v projektu

    25.  Dokončení projektu - sluneční soustava, Země - pohyby Země

    26. Jak vznikl VESMÍR 

    - hra se slovy - Slunce, planety, ..........................

    - Země a ostatní planety vznikly z oblaku prachu a plynu postupným smršťováním před více než 4,5 miliardami let

    - povrch Země tvoří pevniny (1/3) a oceány (2/3)

    - zatím jedinou známou planetou ve vesmíru, kde existuje život

    27. Pohyby Země 


    1 den - Země se otočí kolem své osy (24 hodin)

    1 rok - Země oběhne kolem Slunce a vystřídají se 4 roční období (365 a čtvrt dne)

    1 měsíc - Měsíc oběhne kolem Země a vystřídají se měsíční fáze (29 a půl dne)

    28. Střídání ročních období 

    - Země se otáčí kolem své osy - ta je nakloněna a nemění svůj směr

    - při oběhu Země kolem Slunce je přikloněna střídavě severní a jižní polokoule paprsky dopadají pod různým úhlem a po různě dlouhou dobu změna délky světla a tmy a střídání 4 ročních období (jaro - březen, duben, květen, léto - červen, červenec, srpen, podzim - září, říjen, listopad, zima - prosinec, leden, únor)

    - oblast kolem rovníku - nejvíce slunečního záření

    - severní a jižní pól - nejméně slunečního záření


    21. březen - jarní rovnodennost, 12 h. den = 12 h. noc

    21. červen - letní slunovrat, nejdelší den 16 h., noc 8 h.

    23. září - podzimní rovnodennost, 12 h. den = 12 h. noc

    21. prosinec - zimní slunovrat, nejkratší den 8 h., noc 16 h. 

    Pozor test od sluneční soustavy po poslední látku, otázky, jsou na stránce přírodověda - otázky k opakování 

    29. Měsíce planet

    Měsíce mají všechny planety kromě prvních dvou planet - Merkuru a
    Venuše.

    Měsíc - naše nejbližší kosmické těleso

    - tmavá místa - ztuhlá láva (po dopadu velkých meteoritů)

    - světlá místa - vrstva prachu

    - není tam voda a vzduch

    Měsíc obíhá kolem Země a ..........................a .........................

    - Měsíc má chladný povrch

    - nevydává své vlastní světlo, osvětluje ho Slunce

    - fáze Měsíce: první čtvrť (dorůstá), úplněk, poslední čtvrť (couvá), nov (není ze Země vidět)

    - první a jediné těleso, na kterém přistáli lidé (1969 - vesmírná loď Apollo 11, Neil Armstrong a Edwin Aldrin)

    30. Opakování sluneční soustava 

    31. Měsíční fáze - projekt - opakování sluneční soustava 

    32. Rozmanitost života na Zemi 

    Rovník - nejdelší rovnoběžka, rozděluje Zemi na severní a jižní polokouli a je stejně vzdálena od obou pólů

    V různých podnebných pásech - rozdílné rostliny a živočichové

    Tropický pás - kolem rovníku, nejteplejší oblast na Zemi, střídání ročních období téměř neroznatelné, 3 druhy krajiny - tropické deštné lesy, savany, pouště

    • Tropické deštné lesy - široký pás kolem rovníku, jako ve skleníku, teplo, vlhko, skoro pořád prší, nejvíce rozmanitých druhů rostlin a živočichů

    rostliny - palmy, vzácná dřeva, kaučukovník, kávovník, kakaovník, kokosovník, banánovník, ananasovník, orchideje, lijány

    živočichové - opice, krokodýl, papoušek, leguán, stromové žáby, hadi, tygr (Asie), jaguár (Amerika)

    Pokojové rostliny - fíkus, monstera, potos, africká fialka, kopřivenka

    Zásah lidí - palmový olej, stavba silnic

    • Savany - od tropických deštných lesů směrem k severu a jihu, jsou to rovné otevřené plochy - traviny, místy keře, stromy rozptýlené

    rostliny - vysoké traviny, plantáže bavlníku a podzemnice olejné s plody burskými oříšky

    živočichové - slon, zebra, antilopa, žirafa, pakůň, nosorožec, lev, gepard, sup, hyena, prase bradavičnaté

    • Pouště - severní a jižní okraje tropického pásu, i v jiných částech Země, suché a horké oblasti - téměř rostliny nerostou, živočichové, co se přizpůsobí vysokým teplotám během dne a nízkým v noci.

    Velmi malé osídlení, oázy - místa, kde je voda

    rostliny - kaktusy, tučnolisté rostliny

    živočichové - velbloud, pouštní liška, surikata, štír, fenek, sarančata, hmyz, stepokur, pavouci, plazi

    33. Rozmanitost přírody 

    34. - 35. Rozmanitost přírody - subtropický pás


    Subtropický pás - mezi tropickým a mírným pásem 

    • velmi teplo ve dne i v noci
    • horká suchá léta - dlouhá
    • teplé vlhké zimy - krátké
    • velmi příznivé podmínky pro zemědělství

    rostliny - cypřiše, cedry, pinie, fíkovníky, levandule, rozmarýn, olivovník, mandloň, citróny, pomeranče, mandarinky, grep, vavřín (bobkový list)

    živočichové - daněk, ovce, muflon, šakal, plazi, hmyz, racek, Austrálie - klokan, kozy, ženetka skvrnitá  

    36. Mírný pás 

    - severní polokoule - na sever od subtropického pásu

    - jižní polokoule - na jih od subtropického pásu

    - 4 roční období - jaro, léto, podzim, zima

    - 3 druhy krajiny - stepi, listnaté a smíšené lesy, jehličnaté lesy (tajga)

    stepi - rozsáhlé pláně - převážně tráva, málo srážek, pole - obilniny

    stepi - Severní Amerika - prérie, Jižní Amerika - pampy

    rostliny - travnaté porosty, kulturní plodiny - pšenice, kukuřice

    živočichové - bizon, divoký kůň, osel, ovce

    listnaté a smíšené lesy - mírné a vlhké podnebí

    rostliny - opadavé stromy - duby, buky, břízy, javory

    živočichové - jelen, srnec, liška, lasička, prase divoké, hlodavci, ptáci

    jehličnaté lesy - chladnější oblasti mírného pásu, přechod mezi smíšenými lesy a nejchladnějším polárním pásem, nejsevernější část jehličnatých lesů - tajga

    rostliny - smrk, borovice, jedle, modřín

    živočichové - rys, medvěd hnědý, vlk, los, bobr, jezevec, kuna, veverka

    37. Polární pás - 11. 2. 2019

    - nejsevernější a nejjižnější části severní a jižní polokoule

    - velmi studené podnebí, většina krajiny pokryta ledem 

    - přizpůsobení životu - hustá srst, silná vrstva tuku

    rostliny - mechy, lišejníky, zakrslé dřeviny (břízy, vrby)

    živočichové - medvěd lední, tuleň, mrož, tučňák, tundry - sob, liška polární, sovice sněžná

    tundra - mírný pás přechází v severní polární pás

    Arktida - polární pustina okolo severního pólu

    Antarktida - polární pustina okolo jižního pólu

    polární pustina - nerostou žádné rostliny 

    38. Přizpůsobení živočichů a rostlin - 

    18. 2. test - od str. 35-41

    39. - 14. 2. 2019

    Přizpůsobivost rostlin a živočichů, význam botanických a zoologických zahrad  

    V různých částech planety Země je rozdílné podnebí. Žijí zde rozmanité druhy rostlin a živočichů. Rostliny a živočichové se přizpůsobili životním podmínkám oblasti, kde žijí. Odlišují se vzhledem, způsobem života a živočichové také potravou, kterou se živí.

    • umožňují lidem pozorovat život rozličných domorodých i cizokrajných
      druhů rostlin a živočichů
    • pro studijní, vědecké, ochranářské účely


    • Domácí projekt - zoologické zahrady - donést 11. 3. 2019

    • Vyhledat botanické a zoologické zahrady v ČR. (6)
    • Vybrat 3, které jsou nejblíže Jihlavě. (3)
    • Napsat otevírací dobu + ceník u jedné, kterou si vyberete.
    • Napsat nějakou zajímavost z dané zoologické nebo botanické zahrady.
    • Kterou botanickou nebo zoologickou zahradu jsi navštívil/a - co se Ti tam nejvíce líbilo?
    • Na druhou stranu listu se pokus namalovat botanickou nebo zoologickou zahradu, jak si ji představuješ.

    40. Česká republika - 21. 2. 2019, dokončení projektu


    41. Česká republika - 25. 2. 2019, reportér - projekt

    - ČR se nachází na severní polokouli v oblasti mírného podnebného pásu

    - v níže položených oblastech - listnaté a smíšené lesy

    - ve výše položených oblastech - jehličnaté lesy

    - střídání čtyř ročních období

    - podnebí přechodné (mezi přímořským a vnitrozemským)

    - vyšší nadmořská výška - klesá teplota, zvětšuje se množství srážek, půda je méně úrodná


    42. Třídění živých organismů - 28. 2. 2019

    43. Třídění organismů - 11. 3. 2019

    44. Třídění organismů - 14. 3. 2019

                      

    Viry, bakterie, sinice - nejjednodušší, pouhým okem neviditelné

    Houby - ne zelené barvivo, není fotosyntéza, ne pohyb, jedlé, nejedlé, jedovaté

    Rostliny - zelené barvivo - chlorofyl, ne pohyb

    Živočichové

    ROSTLINY

    kvetoucí (semenné) - byliny, dřeviny, nahosemenné, krytosemenné

    jehličnaté, listnaté

    stromy, keře

    nekvetoucí (výtrusné) - mechy, kapradiny, přesličky, lišejníky

    ŽIVOČICHOVÉ

    obratlovci

    ryby - voda, šupiny, žábry

    obojživelníci - souš i voda, plíce, žábry - larvy (pulci),

    žáby - plíce, kůže, čolci, mloci

    plazi - plíce, šupiny - hadi, želvy, ještěři, krokodýli

    ptáci - peří, křídla, zobák, plíce, vzdušné vaky

    savci - člověk, mateřské mléko, plíce

    bezobratlí - hmyz (napsat 5 příkladů)

    45. 18. 3. 2019 Třídění organismů

    46. 21. 3. 2019 Třídění organismů 

    Bezobratlí

    • nemají kostru z kostí, nemají páteř
    • opora - svaly, různé tělní obaly
    • nejpočetnější třída - hmyz - proměna nedokonalá - VLD - vážky, stejnokřídlí, ploštice, vši, rovnokřídlí

    proměna dokonalá - VLKD - motýli, brouci, blanokřídlí, dvoukřídlí, síťokřídlí

    47. Člověk je součástí přírody - 25. 3. 2019

    1. přečíst - učebnice str. 53
    2. zápis - zde:

    - součást živé přírody, obratlovec, savec
     - životní projety - dýchá, přijímá potravu, vylučuje odpadní látky, rozmnožuje se, roste a vyvíjí se, volně se pohybuje a reaguje na okolní prostředí

        3.  do sešitu udělat 7 kružnic o poloměru 5 cm, do každé kružnice obrázek podle vlastí fantazie - první kružnice - dýchání, druhá kružnice - příjem živin, třetí kružnice - vylučování odpadních látek, čtvrtá kružnice - rozmnožování (vhodnou formou), pátá kružnice - růst a vývin, šestá kružnice- pohyb, sedmá kružnice - reakce na změny prostředí

    sešity, prosím, vybrat, děkuji :-)


    48. Lidské tělo - 28. 3. 2019

    • hlava - čelo, oči, uši, ústa, brada
    • krk
    • trup - záda, prsa, břicho
    • horní končetiny - rameno, paže, loket, zápěstí, prsty
    • dolní končetiny - hýždě, stehno, koleno, lýtko, kotník, pata, nárt, chodidlo, prsty

    rozdíl - mladý/starý, žena/muž, rasy, zdravotní problémy.......


    49. Lidské tělo - kostra - 1. 4. 2019

    • pohyb - kostra + svaly
    • kostra - z kostí, ochrana orgánů
    • spojení kostí - pevně (švy), pohyblivě (klouby)

    a) kostra hlavy (lebka) - mozková - k. spánková, čelní, týlní, temenní, obličejová část - horní čelist, dolní čelist, k. nosní

    b) kostra hrudníku - srdce, plíce (ochrana), žebra, kost hrudní

    c) kostra páteře - vzpřímená chůze, ochrana míchy. obratle

    d) kostra horních končetin - pohyb, lopatka, k. klíční, pažní, k. předloktí, k. ruky

    e) kostra dolních končetin - pohyb, k. pánve, k. stehenní, holenní, k. lýtková, k.  nohy

    50. Lidské tělo - kostra - dokončení - 4. 4. 2019 - test


    51.  Lidské tělo - svaly - 8. 4. 2019

    kostra + svaly - pohyb

    • svaly, které můžeme svojí vůlí ovlivnit - obličejové
    • srdeční sval, stěna žaludku - neovládáme
    • pro posílení svalů je nezbytná pestrá strava.

    svaly, biceps, triceps, břišní svaly, zádový sval, prsní sval, hýžďové svaly, lýtkový sval, stehenní sval

    přípojení ke kostře - šlacha

    velikost síly - siloměr

    jednotka síly - 1 N (newton) čti ňútn :-)

    Dýchací soustava - sešit - okopírovaný zápis

    52. OBĚHOVÁ SOUSTAVA - 11. 4. 2019

    - srdce - sval, pracuje neustále, počet tepů za minutu? zkusit zjistit - vřetenní tepna

    - cévy - a) tepny - okysličená krev ze srdce, žíly - odkysličená do srdce, vlásečnice - nejmenší cévy

    - krev - rozvod kyslíku a dalších látek, odvod oxidu uhličitého a jiných škodlivých látek

    složení krve - červené krvinky - kyslík, bílé krvinky - obrana, krevní destičky - srážení (úraz), krevní plazma - žlutá tekutina 

    krevní skupiny - A, B, AB, 0 - Jan Janský

    TRÁVICÍ SOUSTAVA

    - slouží k příjmu potravy, zpracování, trávení, vstřebávání a odstranění nestrávených zbytků

    1. dutina ústní - zuby, jazyk, sliny

    Zub - zubní sklovina, zubovina, dřeň, dětský 20, trvalý 32

    2. hltan, jícen

    3. žaludek - trávicí šťávy

    4. tenké střevo - vstřebávání potravy

    5. tlusté střevo

    6. konečník

    Další orgány: játra, slinivka břišní, slepé střevo 

    53. Vylučovací, kožní soustava - 15. 4. 2019

    VYLUČOVACÍ SOUSTAVA

    dýchací soustava - oxid uhličitý

    kožní soustava - pot

    trávicí soustava - stolice

    vylučovací soustava - moč

    slouží k vylučování ve formě moči (žlutá, zapáchající tekutina)
    ledviny - párový orgán, uloženy v bederní části zad, vzniká tu moč
    močovody
    močový měchýř - hromadění moči, svalový orgán
    močová trubice - odvádí moč z těla


    KOŽNÍ SOUSTAVA

    • Pokrývá a chrání povrch těla, vyrůstají z ní v________, ch______, n______
    • Najdeme: potní žlázy, mazové žlázy, tělíska pro teplo, chlad, bolest

    POT - zbavuje tělo škodlivých látek, vypařováním ochlazuje tělo, udržuje stálou tělesnou teplotu

    Ochrana před nadměrným sluníčkem, před zraněním, odřeninami, popáleninami a omrzlinami.

    Hygiena

    54. SMYSLOVÁ, NERVOVÁ SOUSTAVA - 25. 4. 2019

    Smysly - zrak, sluch, čich, hmat, chuť

    Smyslové orgány - oko, ucho, ústa, nos, pokožka

    ZRAK

    duhovka, zornice, čočka, sítnice, zrakový nerv

    - pozorovaný objekt vidíme zmenšený a převrácený

    SLUCH

    Vnější ucho - boltec, zvukovod

    Střední ucho - bubínek, malé kůstky (kovadlinka, třmínek, kladívko)

    Vnitřní ucho - uloženo centrum sluchu, centrum rovnováhy

    ČICH

    Vnímáme pachy a vůně, čich je uložen v dutině nosní

    CHUŤ

    Na jazyku máme chuťové pohárky, kterými vnímáme tyto chutě:

    sladkost, slanost, hořkost, kyselost

    HMAT

    Hmatem vnímáme dotyk, bolest, chlad, teplo


    NERVOVÁ SOUSTAVA

    Umožňuje složitě myslet, dorozumívat se řečí, a uvědoměle pracovat

    • mozek, mícha, nervy

    v pondělí 6. 5. bude opět test na oběhovou, trávicí a dýchací soustavu, přidám i kožní a vylučovací, pořádně se naučte, blíží se konec školního roku!!!!!!!!!

    55. Rozmnožovací soustava - 29. 4. 2019

    Rozmnožování je jedním ze základních znaků života, nezbytné pro zachování lidského rodu

    ŽENSKÉ POHLAVNÍ ÚSTROJÍ: 2 vaječníky, vejcovody, děloha pohlavní buňky - vajíčka

    MUŽSKÉ POHLAVNÍ ÚSTROJÍ: 2 varlata uložená v šourku, chámovod, penis, pohlavní buňky - spermie

    Období dospívání=puberta - tělesné i duševní změny

    Hormony

    Dospělost - muži - hlubší hlas, mohutnější kostra, větší síla, vousy

    Ženy - výše položený hlas, menší síla, jemnější pleť

    Pohlavní pud, oplození - spojení samčí (spermie) a samičí pohlavní buňky (vajíčka)

    Těhotenství, porod Vývoj plodu v těle matky trvá 9 měsíců.

    Člověk roste a vyvíjí se - fáze lidského vývoje: novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, dospívající, dospělí, stáří

    56. Odlišujeme se od ostatních živočichů - 6. 5. 2019

    - člověk má spolu s dalšími živočichy společné znaky, kterými se liší od rostlin a hub. od ostatních živočichů se člověk liší zejména vzpřímenou postavou, způsobem života, schopností složitě myslet, dorozumívat se řečí a uvědoměle pracovat. 

    57. Rodina - 9. 5. 2019 - suplování 

    1 - přečíst str. 73-75 i dále :-)

    2 - nákres rodiny na A4 papír - odevzdat 

    58. Rodina - suplování - 6. 5. 2019

    59. Rodina - pokračování - 16.5. 2019

    60. Konflikt, rasismus, globální problémy, tolerance - 20. 5. 2019

    Konflikt - správné řešení

    Rasismus

    Globální problémy - ekologické - chování člověka, které ohrožuje životní prostředí (změna klimatu, záplavy, tání ledovců, výkyvy teplot, kácení tropických deštných lesů) a společenské - terorismus, války, rozdíly v životní úrovni obyvatel a civilizační choroby

    Tolerance - respektování i jiných názorů, než jsou ty naše

    Šikana

    Týrání

    Sexuální zneužívání

    61. Týrání................. - 23. 5. 2019

    62. Internet, reklama........... - 27. 5. 2019

    63. Zdraví a závislost - 3. 6. 2019 - suplování 

    1. přečíst str. 83-87, co stihnete

    2. zápis:

    - pečovat o své zdraví, předcházet nemocem, žít zdravě, správné stravovací návyky, dostatečná hygiena, dostatek pohybu, dostatečný spánek a odpočinek, dobré vztahy s druhými lidmi

    - drogy - závislost - marihuana, ředidla, lepidla, pervitin, kokain, heroin, extáze, alkohol, nikotin....

    ZÁKAZ do 18 let vůbec prodávat!!!!!!!!!!!!!!

    účinky - alkohol - ztráta koordinace, útlum myšlení, agresivita, smrt....

    nikotin - závažná onemocnění - rakovina plic 

    pohovořit o odmítnutí drogy... str. 84

    další druhy závislostí - gamblerství, sledování televize, hraní počítačových her, sledování internetu..........


    OSOBNÍ BEZPEČÍ

    - přečíst str. 85 - 86

    pracovní sešit - str. 56 - celá strana - vypracovat - pokud se nestihne, DÚ

    65. Nebezpečné látky, jedovaté pokojové rostliny - 6. 6. 2019

    66. První pomoc - 10. 6. 2019

    Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky